Seuraavassa pureudutaan kylmäaltistuksen tuomiin hyötyihin. Kylmäaltistus itsessään ei ole mikään uusi keksintö ja sitä on käytetty eri tarkoituksiin läpi historian monessa kulttuurissa. Skandinaavisesta avantouinnista Lakota intiaanejen Inipi seremoniaan, kylmäaltistuksen eri muotoja on käytetty mm hengellisiin ja terveydellisiin tarkoituksiin sekä yhteisöllisyyden että psyykkisen kapasiteetin eli resilienssin parantamiseen.

Kotipihan ”palju” on 300l tynnyri täytetty kylmällä vedellä.

Mitä on kylmäaltistus? Kylmäaltistus on tarkoituksella itsensä altistamista kylmälle positiivisten vaikutusten toivossa. Tyypillisesti kylmäaltistaja hakeutuu 0-10 C lämpöiseen veteen ja viettää siellä jonkin aikaa. Altistusta voi harrastaa suihkussa, avannossa tai kylmäaltaassa. Tapoja altistaa itsensä kylmälle on monia, periaate kuitenkin kaikissa on aikalailla sama.

Ensinäkin on mainittava että kylmäaltistus voi olla riskialtista puuhaa varsinkin kontrolloimattomissa olosuhteissa. Sen sijaan kontrolliduissa olosuhteissa kylmäaltistuksesta voi olla merkittäviäkin hyötyjä palautumiseen, stressin sietokykyyn, suorituksen parantamiseen ja kivun hallintaan.

Itseään kylmälle altistamista voi harrastaa oikeastaan koska vaan, paitsi heti kovan treenin jälkeen tai heti sitä ennen se ei ole suositeltavaa. Syy tähän on että kylmäaltistus voi vaikuttaa kehon luontaiseen kovan treenin tuomaan adaptaatioon. Tästä syystä suosittelen n 1h aikaikkunan jättämistä treenisession molempiin päihin.

Hyötyjä kylmäaltistuksesta on useampia. Noradrenaliinin ja dopamiinin eritys lisääntyy, mitkä vaikuttavat hyvänolon tunteeseen ja keskittymiseen. Noradrenaliinin erityksen on myös väitetty vaikuttavan positiivisesti mm masennukseen ja sillä on anti- inflammatorinen vaikutus, eli se ehkäisee tulehdusta. Dopamiini vaikuttaa myönteisesti mielen lisäksi myös ruuansulatukseen ja insuliiniherkkyyteen. Rasvasolun sisäiset energiaa tuottavat ”voimalaitokset” eli mitokondriot lisääntyvät joka johtaa solun tummenemiseen saaden rasvan täten näyttämään ruskealta. ”Ruskea” rasvan solut ovat metabolisesti aktiivisempia ja tuottavat näin enemmän energiaa. Tämän mekanismin myötä kylmäaltistus myös vaikuttaa aineenvaihduntaan positiivisesti.

Kylmäaltistuksella on monia positiivisiä vaikutuksia, mutta nähtävästi reisiä se ei kasvata..

Kylmäaltistuksella on useita positiivisia fyysisiä vaikutuksia, mutta merkittävin vaikutus on kuitenkin korvien välissä. Kun uppoudut kaulaa myöten kylmään veteen, niin silloin ei murheita mieti. Kylmän veden avulla ajatus katkeaa hetkeksi ja näin ollen sillä on myös meditatiivinen vaikutus. Kylmäaltistus aktivoi parasympaattisen hermoston ja näin ollen stressihormonit väistyvät. Kokonaisvaltainen palautuminen saadaan paremmin käyntiin, mitä nopeammin pääset kovan urheilusuorituksen aiheuttamasta ”taistele tai pakene” stressitilasta.

Ennenkaikkea kylmäaltistus kasvattaa henkistä resilienssiä. Kylmään pulahtaminen on epämiellyttävää ja siksi sitä myös kannattaa myös tehdä. Mukavuudessa elämisen kaikki taitaa, mutta kyky sietää epämukavuutta se vasta onkin taito. Mitä mukavammin elät, sen epämukavammalta hyvin pienetkin epämukavuudetkin voi tuntua. Jos sen sijaan kohtaat epämukavuutta päivittäin, sietokyky kasvaa ja näin arjen pienet vastoinkäymiset eivät enään paljoa paina. Epämiellyttävän tunteen kohtaaminen muuttuu säännöllisesti toistettuna mukavemmaksi. Tai noh, ”mukava” on ehkä väärä sana, ”siedettäväksi” on ehkä osuvampi termi. Mitä paremmin siedät epämukavuutta, sen helpompaa elämä on. Säännöllinen altistus kylmälle opettaa hallitsemaan mieltä myös kovissa treeneissä tai kisasuorituksissa.

Kylmän avulla voit nopeuttaa palautumista, lieventää tulehdusta ja kipua sekä kovettaa päätäsi. Unen laatukin paranee ja kaiken lisäksi vastustuskykysi kasvaa. Usko pois, parin minutin säännöllisellä kylmäaltistuksella elämänlaatu saattaa parantua useammallakin osa-alueella.

Vaikka kylmäaltistuksessa onkin paljon positiivistä, niin yksin sillä et pääse eroon joulupyhien kerryttämistä ylimääräsistä kiloista. Sen sijaan  On Ramp- alkeiskurssilla voit päästä hyvään alkuun! Käy klikkaamassa tästä päästäksesi mukaan.