Kaikkihan sen tietää että kasvikset, hedelmät ja vihannekset edistävät terveyttä, mutta harva kuitenkaan osaa tarkentaa kuinka paljon kasviksia on tarpeeksi. Imperial College London 2017 tekemän tutkimuksen mukaan merkittävimmät terveyshyödyt saadaan syömällä 800g kasviksia päivässä.

Kyseinen tutkimus oli meta- analyysi, jossa analysoitiin 95 eri tutkimusta ympäri maailman. Tutkimukset liittyivät kasvisten päivittäis saantien terveysvaikutuksiin. Jo suositellulla 400g päiväsaannilla osoitettiin merkittäviä terveyshyötyjä, mutta suurimmat hyödyt näyttivivät olevan syömällä 800g kasviksia päivässä.

Syömällä 800g kasviksia päivittäin yhdistettiin 24% alentuneeseen riskiin sairastua sydänsairauksiin, 33% alentuneeseen riskiin sairastaa aivoveritulppa, 28% alentuneeseen riskiin sairastua verisuonitauteihin, 13% alentuneeseen riskiin sairastua syöpään sekä 31% alentuneeseen riskiin ennenaikaiseen kuolemaan. Yksinkertaistettuna olet terveempi, mitä enemmän kasviksia syöt.

Tutkimuksessa käytettyjä kasviksia ei tarkemmin määritelty, mutta wikipedian määritelmän mukaan kasviksilla tarkoitetaan syötäviä vihanneksia (mukaan luettuna peruna), sieniä, marjoja, hedelmiä ja epähedelmiä. Joten tässä yhteydessä sana “kasvis” tarkoittaa juurikin noita yllämainittuja.

Henkilökohtainen mielipiteeni on että tapa ylipäätänsä syödä kasviksia reilusti on tärkeämpi kun mitä kasviksia nauttii. Joo, kuulen jo takarivistä yhden huutavan “banaanissa on liikaa hiilaria” ja vierestä toisen jatkavan “kukkakaali on terveellisempää kun kurkku”. En tässä väitäkään olevani mikään asiantuntija kasvislajikkeiden terveysvertailussa, mutta sen tiedän että paremmin pääsee alkuun tähtäämällä vaan kasvisten lisäämiseen ruokavalioonsa kun murehtimalla siitä mitä kasviksia kannattaa syödä. Mikäli ensin onnistuu lisäämään riittävän määrän kasviksia ruokavalioonsa voi sen jälkeen ruveta hifistelemään kasvislajikkeilla.

Itse en koskaan ole ollut mikään kasvisten suuri ystävä. Maku ei ole minulle se este, vaikkakaan kasvikset eivät nyt lukeudu herkkujeni listalle. Kyse taitaa olla ennemminkin laiskuudesta, en vaan yksinkertaisesti jaksa nähdä sitä vaivaa. Eikä se välttämättä edes suuri vaiva olekaan, mutta kiireessä kasvikset ovat se yleisin raaka- aine joka jää ruokavaliostani uupumaan.

Tiedostan kuitenkin että kasviksia pitäisi syödä enemmän. Maalaisjärkikin sen sanoo. Kun kuulin “Eat 800g of vegetables a day challenge:sta” Ben Bergeronin Chasing Excellence- Podcastista päätin kokeilla lisäämään kasviksia ruokavaliooni kuukauden verran. Laiskuudestani johtuen, päätin nauttia päivän kasvisannokseni vihersmoothien muodossa. Eli työnnän kaikki mikserin kautta ja juon ne joko kertaheitolla tai päivän mittaan. En väitä että tämä olisi herkullisin tai paras tapa nauttia päivän kasvikset, mutta minun kohdallani ainakin se toimii ja kasvikset tulee nautittua.

Laiskana miehenä laitan kasvikset mikserin kautta.

Uskaltaisin väittää että suurin osa Basementiläisistä hyötyisi kasvisten lisäämisestä ruokavalioonsa. Haittaa siitä ei ainakaan tule olemaan. Joten eiköhän olla esimerkillisiä ja aloiteta haaste- lisää kasviksia ruokavalioon!

Syökää kasviksia, se kannattaa!