Kirjoitin viime vuoden puolella artikkelin “Jaa, että miten syödä puhtaasti?“. Artikkelissa käsiteltiin miten syödä mahdollisimman puhdasta ja terveellistä ruokaa. Seuraavassa jatketaan siitä mihin jäätiin ja vilkaistaan hieman miksi “puhdasta” ravintoa kannattaa suosia.

Ensinäkin, mainittakoon että aihe on loputon viidakko mihin voisin käyttää seuraavat 10v elämästäni. Jo pelkästään sana “Puhdas” on vaikeasti määriteltävissä ja siten käsite on hyvin laaja. Tutkimuksia on luultavasti tuhansia aiheeseen liittyen. Ihan jokaiseen en viitsinyt tutustua. Toivottavasti tämä kuitenkin toimii suunnannäyttäjänä mistä rakentaa oma ruokavalionsa.

National Institutes of Health teettämän tutkimuksen mukaan henkilöt jotka söivät ultra- prosessoituja ruoka- aineita lihosivat enemmän kun henkilöt vertailuryhmässä jotka söivät minimaalisesti prosessoitua ravintoa, vaikka molemmat ryhmät söivät saman verran kaloreita jotka koostuivat samantyyppistä makrojakaumista . Ultra- prosessoidulla ravinnolla tarkoitetaan teollisesti käsiteltyä ravintoa jotka tyypillisesti sisältävät hydrogenoituja öljyjä, glukoosi- maissisiirappia ja kemiallisesti käsiteltyjä makuaineita. Näitä terveyteen haitallisesti vaikuttavia ravinteita löytyy mm pakatuista leivontatuotteista, sokerijuomista, sokeroiduista muroista, eineksistä ja rekonstruoiduista lihatuotteista. Tyypillisesti nämä tuotteet sisältävät korkeita pitoisuuksia sokeria, rasvaa ja suolaa, mutta sisältävät hyvin vähän kuituja ja vitamiineja.

Tutkimuksessa koehenkilöt saivat syödäkseen jokaisella annoksella energiamäärällisesti saman verran ruokaa, jotka molemmat sisälsivät saman verran hiilihydraatteja, sokereita ja rasvaa. Koehenkilöt saivat itse valita minkä verran ruokaa he syövät. Ultra- prosessoidun ravinnon ryhmässä koehenkilöt söivät keskimäärin n 500 kcal enemmän päivittäin sekä he söivät ruuan nopeammin. Kokeen aikana heidän elopainonsa nousi, kun taas vastaavasti toisessa ryhmässä elopaino laski.

Ruokavaliot jotka koostuvat suurilta osin korkeasti prosessoiduista ravinteista saattavat olla yhteydessä useampaan aineenvaihdunnalliseen sairauteen kuten sydän- ja verisuonisairauksiin sekä jopa joihinkin syöpämuotoihin. Kiistatonta yhteyttä ei kuitenkaan ole voitu näyttää toteen koska kyseisiin sairauksiin vaikuttaa moni muukin tekijä. Useassa tutkimuksessa yhteyksiä mm sydänsairauksiin, kohonneeseen verenpaineeseen ja aikuistyypin diabetekseen on kuitenkin havaittu.

Mitä tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Sana “prosessoitu” saattaa aiheuttaa hieman hämmennystä. Mihin vedetään prosessoidun ja ei prosessoidun ruuan raja? Tänä päivänä lähes kaikki ruoka on jollain tavalla käsiteltyä eli prosessoitua. Omenat poimitaan puusta, liha jauhetaan jauhelihaksi ja rasva eriytetään jollain prosessilla lähteestään säilykeastiaan. Jopa torilla myytävät marjat ovat tavallaan prosessoituja poimimisen ja pakkaamisen johdosta.

Ruuan prosessoimisen voi jakaa kahteen ryhmään. Mekaanisesti prosessoituun ja kemiallisesti prosessoituun. Mekaanisesti prosessoitu ruoka käsitellään mekaanisesti ilman että sinne lisätään kemikaaleja. Vaikka ruoka on käsiteltyä, yleisesti se vieläkin on “oikeaa” ruokaa. Kemiallisesti prosessoitu ruokaan on nimensä mukaisesti lisätty kemikaaleja joko säilyvyyden tai maun parantamiseksi. Kemialliset yhdisteet jota ruokaan laitetaan ovat yleensä jalostettuja ravinteita tai keinotekoisia lisäaineita.

Ja sama kuvan muodossa. Kuva: chrisvogliano.com

Terveyden kannalta kauran jauhaminen hiutaleiden muotoon ei tee siitä epäterveellistä. Valmistusprosessiin kuuluvat lannoitteet ja torjunta aineet saattavat olla terveydelle epäsuotuisia, mutta eivät välttämättä merkityksellisiä. Kaura on silti kauraa, hyvin lähellä sen alkuperäistä muotoaan ja siitä syystä se ei missään nimessä ole ultra- prosessoitua ruokaa. Einekset, kuten valmisruuat ja välipalat, sen sijaan usein ovat hyvin pitkälle prosessoituja ja siitä syystä eivät välttämättä ole paras valinta ravinnoksi.

Loppukaneetiksi voidaan kiteyttää että kaupasta ostettu ruoka ei koskaan ole täysin prosessoimatonta. Mikäli suurin osa ravinnosta minkä suuhusi laitat kuitenkin pohjautuu tietoisiin valintoihin ravinnon lähteestä, olet jo melko hyvällä mallilla. Vältä siis kemiallisesti prosessoitua ravintoa tai yritä ainakin minimoida sen nauttiminen. Se että välipalasi pakkauksessa lukee “proteiini” ei tee siitä terveellistä, mutta mikäli se sopii kokonaisuuten se ei tee valinnastasi katastrofaalista.

Muistathan että Basement Shopissa on myynnissä Annukan ravintovalmennuksia ja kehonkoostumusmittauksia!