Yksi yleisimmistä kiistelyn aiheista on kannattaako laskea kaloreita vai syödä instinktiivisesti eli ruokahalun mukaan? Tähänkin, kuten moneen muuhunkin kysymykseen vastaus on valitettavasti “it depends”. Otetaanpa kuitenkin pieni katsaus aiheeseen.

Suurin osa ihmisistä syövät määrällisesti ruokahalun mukaan. Toisinsanoin, syövät sen verran kun tekee mieli. Tätä kutsutaan instinkitiiviseksi syömiseksi. Se onkin ihmiselle täysin normaali tapa syödä ja evoluutio on muokannut meitä kautta aikojen, jotta ruokahalumme pitää huolen siitä että syömme tarpeeksi että emme kuole nälkään.

Selviytyminen ja ruokavalion optimoiminen on kuitenkin kaksi eri asiaa. Jos haluat syödä sen verran mitä keho vaatii optimoidaksesi suoritusta tai muokataksesi kehonkoostumusta on oltava hieman tarkempi.

Ruokavalion optimoiminen vaatii valitettavasti kaloreiden laskemista, ainakin hetkellisesti. Australialaisen tutkimuksen mukaan korkeaintensiteettinen harjoittelu vähensi ruokahalua treenin jälkeen. Tämä löydös viittaa ainakin siihen että keho ei instinktiivisesti korjaa menetettyä energianmäärää nostamalla ruokahalua.

Vastaavasti, jos haluaa muokata kehonkoostumustaan, ei kannata syödä pelkästään “vähemmän”. Kehohan pyrkii ensisijaisesti korjaamaan energiavajeen luopumalla ylimääräisestä lihaksesta. Tulos siis on että lihas lähtee, mutta läski pysyy. Jos taas haluat eroon läskistä pitää syödä n 10-20% alle kulutuksen. Jotta tämä onnistuu, on tiedettävä minkä verran normaali kulutus on, joten tässäkin tilanteessa on oltava hieman tarkempi.

Mikäli haluat optimoida ruokavaliotasi, on tiedettävä minkäverran kulutuksesi on jonka jälkeen voi arvioida minkä verran pitää syödä. Tähän valitettavasti joutuu laskemaan kaloreita. Kaloreiden laskeminen taas vaatii puntarin, millä voit punnita ruuan ja sovelluksen mikä laskee punnitsemasi perusteella energian määrän.

Tarkoittaako tämä että joudun kantamaan puntaria mukanani loppuelämän joka paikkaan? Ei. Noin viikon sisään opit silmämääräisesti arvioimaan minkä verran riisiä sinun pitää lautasellesi laittaa jotta saat syöt kulutukseen nähden oikein. Joten sinun ei tarvitse kantaa puntaria mukanasi sukujuhliin ja lounastapaamisiin.

Tällä tavoin ruokailusi muuttuu uudeksi tavaksi. Niin kauan kun et tähtää kehonrakennuslavalle, ei ole merkityksellistä syötkö 100g banaania vai 120g. Banaani painaa pyöreästi n 100g ja se tarkkuus riittää vallan mainiosti. Joka kerta ei tarvitse siis punnita banaaniasi, vaan karkea silmämääräinen arvio riittää.

h

Kannattaako siis laskea kaloreita? Ei päivittäin, mutta aina tehdessä muutoksia ruokailutottumuksiinsa kyllä. Jos siis aiot muuttaa ruokavaliotasi johonkin suuntaan, on parempi laskea kalorisi ainakin siihen asti että uudesta ruokavaliostasi muodostuu tapa. Instinktiivinen syöminen muuttuu tavaksi, eli habituaaliseen syömiseen. Habituaalinen syöminen on sama kuin ruokailutottumus. Muuttamalla tottomuksia, muutat elämääsi. “Habits equals freedom”.